«Город-инфраструктура»

Центральне опалення: зберігати нема за що, а відмовитися дорого

Ситуація з подальшим розвитком комунальної теплоенергетики в країні зайшла в глухий кут. Чи зберігати централізовану систему опалення або відмовлятися від неї – це з недавніх пір стало рівнем відповідальності виключно органів місцевого самоврядування. Про це в інтерв’ю заявив директор соціальних проектів НТЦ «Психея», доктор наук державного управління Геннадій Рябцев. За його словами, чиновники Кабінету міністрів самовільно зняли з себе будь-які повноваження в цьому питанні, і передали їх на місця.

«На місцях органи влади тепер самі повинні вирішувати, що робити з аварійними тепломережами в такій ситуації, і підтримувати нормальне функціонування системи опалення та водопостачання, вкладаючи гроші в її оновлення, модернізацію і так далі. Або, якщо коштів на це не передбачено, відмовлятися взагалі від централізованої системи і переходити на індивідуальні теплові пункти та індивідуальне опалення для домогосподарств. Це все повноваження місцевих органів влади. Спільного рішення з цієї проблеми – немає. Його не існує, тому що в ході експлуатації в різних містах, в різних районах, в різних населених пунктах і райцентрах склалася абсолютно різна ситуація з такими системами», – зазначив експерт.

Наприклад, в Славутичі систему централізованого теплопостачання потрібно зберегти, просто вона там нова і її потрібно просто підтримувати в найкращому стані. А де-небудь в Слов’янську від цієї системи потрібно відмовлятися, бо вона вже ніякому відновленню не підлягає.

«Тобто, в кожному конкретному випадку потрібно своє рішення шукати і тут підвищується роль громадянського суспільства. Населення повинно ставити питання про шляхи організації повноцінного опалення перед органами місцевого самоврядування та вимагати його рішення», – уточнив доктор наук державного управління.

Геннадій Рябцев також звернув увагу, що якщо відкрити енергетичну стратегію України до 2035 року, то там сказано у відповідному розділі, що це питання також знаходиться в компетенції органів місцевого самоврядування які повинні самостійно визначати наскільки ефективним буде збереження централізованої системи. Якщо на їхню думку, на підставі їх розрахунків, на підставі їх оцінок збереження такої системи є безперспективним, то вони повинні віддавати перевагу будь-яким іншим системам.

«Адже, в більшості країн старої Європи ніде немає централізованого опалення. У Парижі немає централізованого опалення, у Лондоні воно також відсутнє, у Варшаві також централізованого опалення вже немає, тому що там перейшли на систему опалення за допомогою індивідуальних теплових пунктів, відмовившись там від радянської системи, яку там до кінця так і не добудували. Вони кажуть – ух ти, у вас централізоване опалення – як це здорово. Але, знову ж таки, – це здорово, коли за всією цією системою стежити. Якщо за нею не стежити, якщо в неї не вкладати гроші, якщо не вести облік і контроль за витрачанням енергоресурсів, то зрештою ми прийдемо до того, до чого прийшли зараз: і зберігати нема за що, і відмовитися дорого», – сказав експерт.

Він також підсумував, що з огляду на абсолютно різний технічний стан теплових мереж в кожному місті, рішення зберегти централізовану систему, або відмовитися від неї, місцеві органи влади повинні вирішувати самостійно.

Владислав Кордік

Місто-інфраструктура