8 листопада — Гала-концерт з нагоди 150-річчя Національної опери України
150-й ювілейний сезон у Національній опері України, що розпочався у вересні, вже подарував шанувальникам опери багато цікавих подій. І хоча впродовж усього сезону глядачів очікує безліч різноманітних заходів, Гала-концерт 8 листопада – це кульмінація святкування ювілею, бо саме у цей день 1867 року київський оперний театр вперше підняв свою завісу.
Наступною знаковою подією стане поновлення опери «Фауст» (Ш.Гуно), яку свого часу у власному прочитанні запропонував столичному глядачу італійський режисер Маріо Корраді, і яка, сподіваємось, посяде чільне місце в репертуарі театру. Щодо сучасної, яскравої балетної вистави за мотивами однойменної казки Ганса-Крістіана Андерсена «Снігова Королева», то вона у черговий раз дасть можливість насолодитися чудовою музикою та оригінальною хореографією, та нагадає – незабаром зима.
До програми ювілейного Гала-концерту включено найвідоміші фрагменти оперних та балетних вистав у виконанні оперних солістів, артистів балету та хору, серед яких і перлини національної культурної спадщини – увертюра та сцена «Запорізька Січ» з опери Миколи Лисенка «Тарас Бульба» і молитва Андрія з опери «Запорожець за Дунаєм».
«Спеціально до цієї події здійснимо постановку сцени «Запорізька Січ» з опери Миколи Лисенка «Тарас Бульба», яка разом з увертюрою до цієї опери, складе перший відділ концерту, – розповів режисер-постановник, головний режисер театру Анатолій Солов’яненко. — Сольні партії в «Запорізькій Січі» виконуватимуть як визнані митці, так і наша молодь, яка впевнено завойовує прихильність столичної публіки. Так, роль Тараса Бульби виконає прекрасний бас Сергій Магера, Андрія — Валентин Дитюк, Остапа — Олександр Мельничук, а Володимир Тишков, який нещодавно поповнив трупу, виконуватиме роль Кирдяги». Також партії виконують: Михайло Кірішев (Посланець), Олександр Бойко (Бунчужний), В’ячеслав Базир (Кошовий) та ін. Диригує Микола Дядюра, танці у постановці Віктора Яременка, сценографія Марії Левитської, хормейстер-постановник Богдан Пліш.
У другому відділі концертної програми глядач побачить найвідоміші фрагменти світової оперної та балетної класики. Арії та сцени з опер: Дж. Верді («Набукко», «Отелло»), Ж. Бізе («Кармен»), Дж. Пуччіні («Тоска», «Чіо-чіо-сан»), С. Гулак-Артемовський («Запорожець за Дунаєм»).
«У Гала-концерті балетна трупа буде представлена двома фрагментами з балетів, перший — це «Лебедине озеро» П.І.Чайковського в постановці Валерія Ковтуна. «Лебедине озеро» вважається самим культовим балетним спектаклем, відомим у всьому світі, і кожна трупа високого рівня має у своєму репертуарі цю балетну постановку, – розповіла художній керівник балету Аніко Рехвіашвілі. — Другий номер — це фрагмент балету «Лісова пісня» на музику М.Скорульського, в постановці Вахтанга Вронського. Цей балет йде в Національній опері з 1958 року і є найдивовижнішим і найвдалішим балетом на національну тему. Цю постановку також можна віднести до культових, як і «Лебедине озеро». Таким чином, у Гала-концерті ми представляємо перлини балетного мистецтва – світову та українську».
Завершиться концерт виконанням Духовного Гімну України «Боже, Великий, Єдиний» (М. Лисенко). Цей твір ще називають молитвою за Україну, слова якої написав Олександр Кониський у далекому 1885 році, однак у ці складні для нашої держави часи її слова так само актуальні.
У Гала-концерті беруть участь: Сергій Магера, Андрій Романенко, Олександр Мельничук, Анжеліна Швачка, Геннадій Ващенко, Ксенія Бахрітдінова, Оксана Крамарєва, Валентин Дитюк, артисти балету та хору театру.
Головний диригент – Микола Дядюра. Головний хормейстер – Богдан Пліш. Художній керівник балету – Аніко Рехвіашвілі. Головний художник – Марія Левитська. Головний режисер – Анатолій Солов’яненко.
Петро Чуприна, Генеральний директор Національної опери України: «Національній опері України, нашому рідному театру, 150 років. Звичайно, це не якийсь відрізок у часовому вимірі, — це ціла епоха і для театру, і для мистецтва взагалі. Ми відчуваємо високу відповідальність за довірену нам місію. Національна опера — це театр корифей. Я переконаний — нам пощастило: і тим, хто працює в театрі, і нашим глядачам, всій Україні, мати такий унікальний колектив. 150 років — це передусім сотні прем’єр, десятки тисяч вистав, мільйонна аудиторія. Не залишилось тих, хто засновував театр, але дуже важливо, що все, що їм вдалося зробити, накопичити в нашу скарбницю, зберігається та примножується».
Микола Дядюра, головний диригент театру: «150 років — це дуже серйозна дата, це дуже великий шлях, який пройшов театр, і разом з ним одною з «дивізій» театру є оркестр. Говорячи про розвиток оркестру, треба згадати про те, скільки поколінь музикантів працювало тут, які диригенти працювали з оркестром. Важко навіть знайти епітети, щоб окреслити їх значення в творчості театру».
Богдан Пліш, головний хормейстер театру: «Безумовно, хор це одна зі складових театру, де він має певне навантаження. На хор покладається велике драматургічне завдання, і майже жодна вистава не обходиться без його участі. Крім того, ми практикуємо останні декілька років виступи колективу з а-капельним співом – без участі оркестру».
Марія Левитська, головний художник театру: «За роки існування театру тут створювали декорації найвидатніші художники України. І я ніколи не уявляла, що прийде така вдача, і я буду працювати на цій сцені. Ми дійсно створюємо дуже цікаві сценографічні рішення вистав. Але, думаю, що в цьому не тільки моя заслуга: у нас фантастичні цехи, художники-декоратори, художники, які створюють аплікації до костюмів, бутафори, гримери — це ціла армія, це моя сім’я. …Іноді дивлюсь, коли підіймається завіса, і думаю — невже це ми зробили?..»
18-19 листопада – опера «Фауст» (Ш.Гуно) – ПОНОВЛЕННЯ
Понад 10 років тому опера Ш.Гуно «Фауст» була поставлена на сцені Національної опери відомим італійським режисером Маріо Корраді. Між тим, сценічне прочитання твору є абсолютно авторським. Історія, яку розповіли Гете і Гуно, була перенесена у наш час. Фауст – ІТ-ішник, бажаючи піти на той світ, вибирає не отруту в чаші, а ін’єкцію у вену. Мефістофель та його підручні виявляються чудовими пластичними хірургами, які успішно роблять Фаусту операцію по змоложуванню. Таке «осучаснення» сюжету Корраді пояснив бажанням зацікавити молодь, що виросла на «Зоряних війнах» та «Матриці», ідеєю показати молодому поколінню, що класична опера може відповідати їх естетичним смакам. Це знайшло свій відбиток у сценографії Андрія Злобіна та костюмах Ганни Іпат’євої, і в постановці хореографічних сцен, здійснених Віктором Яременком. Тоді спектакль недовго протримався на сцені театру, оскільки київська публіка, вихована на класиці та класичних традиціях, неоднозначно сприйняла цю режисерську версію. Але, все рухається, все йде вперед. І, як вважає головний режисер театру Анатолій Солов’яненко, коментуючи повернення «Фауста», сучасні прочитання класики теж мають бути в репертуарі театру, щоб Національна опера могла задовольнити естетичні запити якомога ширшої глядацької аудиторії. Крім того, за цей час трупа театру поповнилася новими виконавцями, яким під силу партії Фауста (Валентин Дитюк) та Мефістофеля (Сергій Ковнір). Дмитро Кузьмін та Тарас Штонда, які вже співали у цій постановці 10 років тому, також готуються відтворити своїх сценічних героїв в оновленій виставі.
Творча група, яка здійснює поновлення постановки: диригент — Алла Кульбаба, режисер — Микола Третяк, хормейстер — Олександр Тарасенко, балетмейстер – Віктор Яременко, сценографія Андрія Злобіна, костюми — Ганни Іпат’євої.
23 листопада – балет «Снігова королева» (П.Чайковський, А.Лядов, А.Рубінштейн, Е. Гріг, Ж.Массне)
Лібрето та музичну концепцію вистави створили художній керівник балетної трупи театру Аніко Рехвіашвілі та диригент Олексій Баклан.
Балет «Снігова Королева» поставлено за мотивами однойменної казки Ганса-Крістіана Андерсена, але музична складова дещо несподівана. Основа вистави – музика Петра Чайковського, а також твори Анатолія Лядова, Антона Рубінштейна, Едварда Гріга, Жюля Массне. Крім того, були використані фрагменти двох симфоній Чайковського – 6-ї та «Манфред».
«Ми створили оригінальну хореографію, котра спирається на класичні традиції, — розповіла балетмейстер-постановник Аніко Рехвіашвілі. — Такі умови диктувала музика. Я б назвала хореографічний малюнок дуже винахідливим, сучасним, з цікавими режисерськими ходами, що більш орієнтовані на дорослого, підготовленого глядача… Від геніального казкаря «лишилося» основне – теми всепереможного кохання, жертви в його ім’я, людяності, доброти. Вистава йде вже другий сезон, і можна з впевненістю сказати, що створено дуже вдалий проект — сучасний балет, сучасне прочитання казки Андерсена».
Головні ролі виконують: Анастасія Шевченко (Снігова королева), Тетяна Льозова (Герда), Микита Сухоруков (Кай),Олена Філіп’єва (Ворона), Максим Мотков (Ворон), Катерина Діденко (Розбійниця), Віталій Нетруненко (Розбійник), Ганна Муромцева (Принцеса), Олег Лігай (Принц),
Людмила Мельник (Господиня чарівного саду).
http://opera.com.ua/, FB: https://www.facebook.com/National.opera.of.Ukraine/